LEDERLØNNINGENE FORTSETTER Å ØKE MEST

Foto: Morten Hansen

Lederlønningene i selskapene hvor staten er tungt inne på eiersiden har de siste ti årene økt nesten dobbelt så mye som lønningene ellers.

Dagens Næringsliv har gjort en sammenstilling som viser at lønnen til topplederne i 19 statlige og delstatlige bedrifter i gjennomsnitt har økt med 58,9 prosent de siste ti årene. For de børsnoterte og delvis statseide selskapene i utvalget var økningen på 51,8 prosent. Til sammenligning viser tall fra Statistisk sentralbyrå at lønnsøkningen for den øvrige befolkningen var på 35,5 prosent fra 2011 til 2021. Avisen har tatt med lønn, bonuser og andre godtgjørelser til ledere, men har utelatt insentivordninger og pensjon.

Nå har regjeringen kommet på banen. Næringsminister Vestre truer med å kaste flere styrer hvis lederlønningene øker mye og opplyser at han mener alvor om moderasjon. For kort tid siden viste han at han mente alvor, da han kastet nesten hele styret i forvaltningsselskapet Argentum. Det skjedde etter at det var avslørt rause ordninger som hadde gitt topplederen 135 millioner kroner siden 2006. Vanlige arbeidstakere har, gjennom en seriøs fagbevegelse, vist moderasjon ved lønnsoppgjørene år etter år. Da er det uakseptabelt at det samme ikke gjelder for toppledere i både privat og offentlig sektor.

Fagforeningen forventer at næringsminister Vestre, som allerede har bevist at han kan være hard i klypa, fortsetter å gjøre ord til handling. Nå må han klemme til for alvor og stoppe denne lønnsfesten for høytlønnede toppledere.