TIDLIGERE ORDFØRER ODD REINSFELT BLE BISATT I DAG

Bærums lengst sittende ordfører Odd Reinsfelt døde 16. august 80 år gammel, og ble i dag bisatt i Haslum krematorium.

Odd Reinsfelt var ordfører i Bærum fra 1992 til 2011, etter at han hadde vært varaordfører i 12 år. Han var en svært engasjert ordfører som alltid hadde Bærums vel i fokus. Han var sentral i utviklingen av Sandvika vest, hvor han også engasjerte seg i byggingen av Kulturhuset. Han tok også initiativet til at Sandvika skulle få bystatus. Det var en stor utvikling i Bærum under hans periode.

Les vår tidligere fagforeningsleder Bjørn M Johnsens refleksjoner om den tidligere ordføreren her…

Fagforbundet i Bærum og ordfører Reinsfelt hadde mange meningsutvekslinger og diskusjoner. Vi var ikke alltid enige som naturlig var. Men Reinsfelt var en politiker å stole på. Han holdt alltid ord og var opptatt av de ansatte.

Foran kommunevalget i 2003 gikk han i et møte med ansatte ut og proklamerte at ingen sykehjem i Bærum, i kommende fireårsperiode skulle privatiseres. Jeg hadde en lang samtale med han dagen derpå. Da sa han at han samme kveld hadde vært på et partimøte og fått mye kjeft for denne lovnaden, men han sto for det han hadde sagt. Som han sa – Hvorfor skal vi forandre noe som fungerer bra? Det er heller ingen krav fra innbyggerne om noe privatisering. Og slik ble det. Han sto senere frem  i media og forsvarte standpunktet.

Foran kommunevalget i 2007, hans siste, anmodet han Rådmann Enger om å fremlegge et forslag til ny arbeidsgiverpolitikk i løpet av våren og han kom med sine føringer. Rådmannen fulgte anmodningen og i juni loset Reinsfelt forslaget trygt gjennom i Kommunestyret. Bedre arbeidsgiverpolitikk i Bærum har vi ikke hatt hverken før eller senere. Det ble i tillegg vedtatt en seniorordning med en fridag i uken fra 62 år, kompetanseutviklingsordning som gav den enkelte betydelige årlige beløp til egenutvikling, leie av firmahytter for ansatte, for å nevne noen. I den valgkampen husker jeg at fagforeningen var mindre aktiv enn vanlig.

Ordfører Reinsfelt var også svært viktig bakspiller da Bærum kommune avviklet Bærum kommunale bedrifter og førte tjenestene tilbake i linjen. Dermed ble bestiller/utfører ordningen begravd etter et nært samarbeid mellom Rådmann, Fagforbundet og Ordfører.

Ordfører Reinsfelt vil bli husket som en verdikonservativ politiker som hadde innbyggerne i fokus og som ikke så på privatisering av kommunal tjenesteproduksjon som noen nødvendighet.

Bjørn M Johnsen

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.