BRUDD I PBL FORHANDLINGENE – FARE FOR STREIK

Det er brudd i forhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) på arbeidsgiversiden og Fagforbundet. Avstanden mellom partene er for stor. Uenighet om pensjon er grunnlaget for brudd.

Fagforbundets forhandlingsleder opplyser at PBL ønsker å svekke pensjonsordningen. Det kan Fagforbundet ikke akseptere. Private Barnehagers Landsforbund er ikke villig til å innfri det de har forpliktet seg til i tidligere protokoller mellom partene.

Ettersom det ble det brudd i forhandlingene går oppgjøret nå til mekling. Dato for meklingen er ennå ikke fastsatt. Hvis det ikke lykkes å komme til enighet om et anbefalt meklingsresultat, kan det bli streik i de private barnehagene.

Fagforeningen har nærmere 100 medlemmer i PBL barnehagene i Bærum som dermed kan bli omfattet av en eventuell streik.