BÆRUM KOMMUNE FRA TOPP TIL NÆRMEST BUNN- NIVÅ

Åpenhetsbarometeret for 2022 viser at Bærum kommune er på plass nr 41 av Vikens 52 kommuner.

Åpenhet er en av Bærum kommunes visjoner. Kommunen har gått fra en topplassering i 2021 til å nærme seg bunnen blant kommunene i Viken i 2022. Åpenhetsbarometeret offentliggjøres hvert år og er utarbeidet av Pressens offentlighetsutvalg i samarbeid med Kommunal Rapport. Formålet med undersøkelsen er å finne de mest åpne kommune i landet og utarbeides på bakgrunn av årlige nasjonale undersøkelser. Rindal kommune i Trøndelag topper listen for åpne kommuner i 2022, hvor Oslo er best av fylkene.

Dette er et tydelig signal til Bærum kommune at en i slike saker ikke kan hvile på laurbærene. Nå må visjonen om åpenhet igjen settes på dagsorden, for årets plassering kan vi ikke være bekjent av.