MEDLEMSKONTINGENTEN – DELT INNSTILLING FRA LANDSSTYRET

Medlemskontingent blir en stridssak på Landsmøtet som starter på mandag. Landsstyret er delt nesten på midten.

Landsstyret var delt i sin innstilling til landsmøtet om medlemskontingenten. 43 mot 37 representanter går inn for innstillingen om redusert kontingent. Det lille flertallet foreslår å redusere kontingenten fra dagens 1,45 prosent til 1,25 prosent av brutto årslønn.

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, har ledet arbeidsgruppen som har utredet ny kontingentmodell fram mot 2040. Han er overbevist om at lavere kontingent gir flere yrkesaktive medlemmer, men innser at han bare har med seg et knapt flertall i innstillingen og venter en tøff debatt. Han understreker at Fagforbundet må ha flere yrkesaktive medlemmer for å beholde tariffkraft. De siste årene har andelen yrkesaktive sunket kraftig i forbundet.

Fagforeningen støtter fullt ut Odd Haldgeir i denne saken og mener det er helt nødvendig å redusere medlemskontingenten. Vår tidligere leder, som er valgt som regionsrepresentant til Landsmøtet, vil være en aktiv støttespiller for flertallsinnstillingen. Han mener at organisasjonen må slankes, spesielt på regionsnivå.