FORHANDLINGENE OM NYE SÆRALDERSGRENSER PÅGÅR FOR FULLT

Forhandlingene om pensjonsreglene for de som har særaldersgrense skal være avsluttet innen 1. juli.

LO, Unio, YS og Akademikerne er nå i forhandlinger med Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) om særaldersgrenser for store yrkesgrupper i offentlig sektor. Særaldersgrensene er i dag på 60, 63 eller 65 år.

Særaldersgrense omfatter store yrkesgrupper i offentlig sektor med fysisk og psykisk belastende arbeid innen yrker som renhold, barnevern, helse, pleie og omsorg.  Det er svært mange av våre medlemmer som i dag har særaldersgrenser. Det er store grupper som helsefagarbeidere, vernepleiere, sykepleiere og renholdere.

Vi går inn i forhandlingene med krav om at de som forlater arbeidslivet tidlig på grunn av særaldersgrenser, ikke skal komme urimelig ut sammenlignet med andre grupper, sier forhandlingsleder Sissel M. Skoghaug i LO.

Det er nå mange som venter spent på resultatet av disse forhandlingene. Skulle det bli forandringer i dagens regler, mener fagforeningen at det må bli en lang overgangsordning, slik at de som i dag er omfattet av ordningen ikke kommer tapende ut av disse forhandlingene.