PENSJONISTENE ARBEIDER LENGER

Stadig flere pensjonister, men færre går av tidlig

Antallet pensjonister har for lengst passert millionen og fortsetter å stige. Men antallet som går av tidlig, faller stadig raskere, melder NTB.

I 2022 var det en reduksjon i antall alderspensjonister under 67 år som tar ut alderspensjon. Det gjelder både de i alder fra 62 til 67 år og også ved 68 år, synker stadig uttaket av pensjon, dette fremgår i en rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av Pensjonspolitikk. De skriver videre at folk står lengre i arbeid før de går av med pensjon, og flere pensjonister sper på inntekten ved å jobbe ved siden av. Realinntekten til personer over 62 år har økt de siste ti årene, særlig som følge av muligheten til å kombinere full jobb og full pensjon.

Arbeidsgruppen konkluderer med at pensjonsreformen tilsynelatende virker etter hensikten, da det er et ønske at folk står lenger i jobb.

Fagforeningens antagelse er at pensjonene ikke dekker dagens pensjonisters behov i hverdagen, og pensjonistene som følge av det tar ekstra jobber.