ÅPENHETSBAROMETERET 2023

BÆRUM KOMMUNE GJØR ET KVANTEHOPP PÅ ÅRETS ÅPENHETSBAROMETER

Kommunal Rapport samarbeider med Pressens offentlighetsutvalg om å lage Åpenhetsbarometeret, som undersøker hvordan kommunene legger til rette for åpenhet.

Det har i år blitt lagt til noen nye kriterier. Kommunal rapport skriver at toppkommunene i barometeret utmerker seg blant annet med å besvare innsynskrav raskt, strømme møtene i kommunestyrene, legge møteplan og protokoll fra kontrollutvalget på nett og publisere dokumenter i fulltekst, slik at de kan enkelt lastes ned. Nytt av året er spørsmål om strømming av politiske møter, og om kontrollutvalgenes møteplan og sakslister er å finne på nett.

Ørland kommune topper barometeret for annet år på rad, med 25 poeng av 26 mulige. Bærum kommune som i fjor var på 262 plass, har i år gjort et kjempehopp og er nummer 14 på listen med 23 poeng.

Dette er et veldig bra resultat for Bærum kommune som tydeligvis har gjort mye riktig det siste året.