FAGFORBUNDET VIKEN BEGRAVET, FAGFORBUNDET AKERSHUS GJENOPPSTÅTT

FORNYELSE AV LEDELSEN I NYE FAGFORBUNDET AKERSHUS

Representantskapet i Fagforbundet Viken hadde møte på Sundvolden hotell onsdag og torsdag hvor fylkeskretsen ble nedlagt. Dette er i samsvar med Fagforbundets retningslinjer hvor det fremgår at hvert fylke skal ha en fylkesforening. Etter nedleggelsen av Viken skilte delegasjonene fra Akershus, Buskerud og Østfold seg og deretter ble det holdt stiftelsesmøter og de nye fylkesforeningene ble opprettet. Fagforbundet Akershus har dermed gjenoppstått.

Representantskapet i Fagforbundet Akershus vedtok deretter handlingsplan 2024/2025. Budsjett for 2024 ble også diskutert. Det ble avholdt valg til alle vedtektsfestede verv. Her ble Marie Brattgjerd valgt til ny fylkesleder. Hun er 43 år og er i dag fagforeningsleder og HTV i Vestby kommune. Som nestleder ble Erik Fjeldstad Næss valgt, han er 32 år og har tidligere vært leder for Fagforbundet Ung Viken. Opplæringsansvarlig ble Gunn Krogstad som også hadde det vervet i Viken de siste fire år. Dette er tre frikjøpte verv. Vår fagforeningsleder Zlata ble valgt inn i fylkesstyret og vår tidligere leder Bjørn ble valgt inn i kontroll- og revisjonsutvalget. De nye fylkesforeningene trer i kraft 1. januar 2024.

Fagforeningen mener vi nå har fått en yngre ledelse som bør være godt skikket til lede fylkeskretsen i årene fremover. Samtidig består fylkesstyret av mange med stor erfaring og kompetanse.