HØSTSEMINAR FOR PLASSTILLITSVALGTE

I to dager var nærmere 100 plasstillitsvalgte samlet til et todagers seminar på Sundvolden hotell.

Her informerte fagforeningslederen om både lokale og sentrale nyheter. Deriblant forholdene på Carpe Diem og bekymringsmeldingene fra ansatte i barnehagene. Seksjonsvis ble det utvekslet erfaringer og nye problemstillinger ble drøftet. Hovedavtalen var også et tema på samlingen.

Første dag kom også Svein Skarhol fra Sparebank Østlandet som holdt et foredrag om hverdagsøkonomi. Han hadde mange eksempler på hvordan det i disse trange tider var muligheter for å strekke pengene til å vare lenger. Medlemsfordelene i LOfavør ble også omtalt.

Første dag ble avsluttet med en god middag og sosialt samvær.

På andre dag hadde vi vært så heldige å få LOs rådgiver Jonas Bals tilbake. Denne gangen holdt han et foredrag om rasismen i Norge fra 1800- tallet og frem til krigen. Utgangspunktet for foredraget var hans nye bok «Våre kamper mot rasisme og fascisme 1865 – 1940». Foredraget inneholdt mye nytt for mange av deltagerne og ble svært godt mottatt. Det gav refleksjoner til ettertanke. Vi håper å få Jonas tilbake etter han er ferdig med bok to om dette emne.

Etter en omfattende runde med spørsmål og svar, ble samlingen avsluttet med lunsj, før hjemreise hjem til Bærum.

Det var enighet om at det hadde vært et svært godt og nyttig seminar. Deltagerne så allerede frem til neste års vårseminar.