STOPP KRIGEN I GAZA

I ET ÅPENT BREV SKRIVER FAGFORBUNDET OSLO: STOPP KRIGSFORBRYTELSENE

Gazas befolkning trenger en umiddelbar, permanent våpenhvile, slik åpner Fagforbundet Oslo sitt åpne brev om krigen i Gaza. I brevet fordømmer Fagforbundet Oslo Israels kollektive avstraffelse mot det palestinske folket. Vi gjør som generalsekretæren i FN og fordømmer Hamas terroraksjonen den 7. oktober. Men det legitimerer ikke Israels krigshandlinger, som til nå har ført til over 30.000 drepte palestinere og 73.000 sårede.

Fagforbundet Oslos representantskap observerer at det internasjonale samfunnet ikke har maktet å sette en stopper for krigen i Gaza. Vi oppfordrer Norge til å øke presset mot Israel, samt USAs støtte til krigføringen. Gazas befolkning trenger en umiddelbar, permanent våpenhvile nå!  Videre skriver de at de hensynsløse israelske krigshandlingene i Gaza resulterer i massive og tragiske tap. Israel har bombet flyktningleirer, angrepet sivile mål, og ifølge verdens matvareprogram er minst 576.000 mennesker i Gaza, en fjerdedel av befolkningen, ett skritt unna hungersnød.  De avslutter med: Stopp krigføringen nå!

Det er ikke vanskelig å støtte de synspunkter som fremkommer i brevet. Den intensive bombingen fører til massive drepte palestinere, hvorav mange er barn og kvinner. Dette må ikke få fortsette. Denne krigføringen må stoppes.