LOs SOMMERPATRULJE AVDEKKER LOVBRUDD

EN AV TO UNGE OPPLEVER BRUDD PÅ ARBEIDSMILJØLOVEN

LOs sommerpatrulje har også i sommer avdekket mange brudd på AML hos arbeidsgiverne, skriver NTB i en artikkel om årets sommerpatrulje.

Sommerpatruljen har reist Norge rundt og snakket med unge arbeidstakere som har hatt sommerjobb. På denne runden har de hatt samtaler med nærmere 6 000 ungdommer. Resultatet er at rundt halvparten av de unge som ble intervjuet har opplevd en eller annet form for brudd på AML. Likevel ser sommerpatruljen en positiv utvikling på flere områder. Undersøkelsen viser at flere får skriftlig arbeidskontrakt, noe som er svært viktig. Andelen som opplever brudd på vaktlister, har også blitt redusert.

Flere av bruddene går på mangelfull opplæring, kjennskap til verneombudene og opplæring innen helse, miljø og sikkerhet. Sommerpatruljen påpeker at dette er misforståelser som enkelt kan unngås og har registrert at fagorganiserte bedrifter skiller seg positivt ut.

Det er viktig at sommerjobbene gir de unge arbeidstakerne et positivt inntrykk av arbeidslivet. Fagforeningen mener at sommerpatruljen er en viktig kanal for de unge til å gi tilbakemelding på ting de synes ikke fungerer og som det kan være vanskelig for de å ta opp direkte med arbeidsgiver.