MEDLEMSMØTE PÅ GULLHAUG

STOR FRUSTRASJON OG USIKKERHET BLANT DE ANSATTE

Kommunedirektøren har foreslått å nedlegge både Gullhaug sykehjem og Belset omsorgsboliger. Det vil medføre at ansatte på Gullhaug vil kunne stå uten arbeid fra mai neste år. Da sakene var til politisk behandling sist onsdag, ble de utsatt til 16. oktober.

Fagforeningen hadde dagen etter et medlemsmøte på Gullhaug. Det var stor usikkerhet hos de ansatte som var svært overrasket over det plutselige forslaget om å nedlegge sykehjemmet. De var svært utrygge for fremtiden. De reagerte kraftig på Kommunedirektørens omtale av de ansatte og stilte spørsmål om dette virkelig er slik ansatte skulle behandles av Bærum kommune. Flere av de ansatte arbeidet i kommunen den gang Gullhaug ble privatisert og fortsatte å jobbe på sykehjem med privat arbeidsgiver.

De var også opprørt over at bygningene på Gullhaug ble omtalt som svært slitt og nesten ubrukelige. De kunne opplyse på møtet at 3 av 4 avdelinger nylig var pusset opp og at det var installert et nytt ventilasjonsanlegg, noe som ikke kom frem i sakens fremlegg. Det er informasjon som politikerne burde bli kjent med før saken kommer til ny behandling.

Fagforeningen informerte om ansattes rettigheter og vil ha nær kontakt med tillitsvalgt og medlemmene frem mot det politiske møtet i hovedutvalget i oktober.