KOMMUNENS ØKONOMI I FRITT FALL

KOMMUNEDIREKTØR AGA ORIENTERTE FORMANNSKAPET OM KOMMUNENS ØKONOMI

Det var med stort alvor at Formannskapets medlemmer hørte Kommunedirektør Aga orientere om kommunens økonomi. Denne var stikk i strid med hans tale for noen få år siden, hvor økonomien ble friskmeldt. Det skulle vise seg å være altfor tidlig. Nå er kommunens økonomi i krise ifølge Kommunedirektøren.

Aga opplyste at det var betydelig lavere skatteinngang enn budsjettert og et stort overforbruk på årets drift. Et overforbruk som øker dag for dag, samt reduserte statlige overføringer neste år. Han mente at det måtte spareres en milliard neste år, hvor statlige overføringer utgjorde 250 millioner. De resterende 750 millionene var redusert skatteinngang og overforbruk på driften i 2024.

Kommunedirektøren annonserte er rekke strakstiltak som skulle tre i kraft omgående. Det skal blant annet innføres stillingsstopp, innkjøpsstopp, prosjekter settes på vent, og samtidig skal arbeid med omstilling og strukturelle endringer intensiveres.

Andre vesentlige tiltak var å begrense vikarbruk, overtid og ekstravakter og nedbemanne og redusere antall årsverk, samt nedjustere forvaltning, drift og vedlikehold av bygg.

Dette var noen av tiltakene som Kommunedirektør Aga la frem for politikerne. Fagforeningen er overrasket over hvor fort den økonomiske krisen inntraff etter at han så kjekt proklamerte at «the winter is over». Her må det stilles spørsmål om økonomistyringen, eller mangel på sådan.

Les noen av tiltakene her…