Høyre skuffet de ansatte. Skaper usikkerhet om seniortiltakene i Bærum kommune

EN FULLSTAPPET FORMANNSKAPSSAL KLAPPET ETTER OPPOSISJONENS INNLEGG

Hele opposisjonen støttet arbeidstakerorganisasjonenes forslag om at dagens seniortiltak skulle opprettholdes da saken ble behandlet i Formannskapet i kveld.  Høyreflertallet fikk imidlertid igjennom at seniortiltakene skulle vurderes i prosjekt 2012.  Dermed er det skapt stor usikkerhet rundt tiltakenes fremtid.

Fagforbundet er enig med opposisjonen (AP, SV, Kr.F og V) som i Formannskapet mente at dette ikke var noe kutt forslag og dermed ikke hadde noe i Prosjekt 2012 å gjøre.  Høyres flertall sendte saken tilbake til Rådmannen for en ny gjennomgang.

Siden saken ble behandlet i Utvalg for Samarbeid har Rådmannen hatt ett år på seg til å forberede saken for Formannskapet.  Fagforbundet mener at det ikke er behov for ytterligere utredninger.  I Rådmannens saksfremlegg fremgår det at tiltakene gir et årlig overskudd på over 2 millioner kroner.  Dermed har tiltaket ikke noe å gjøre i kuttprosjektet 2012.

De ansatte har i lengre tid gått og ventet på en avgjørelse.  Den kom ikke.  De eldre har også  krav på en forutsigbar fremtid.  Det ville ikke flertallet gi oss, selv om forslag gir økonomisk gevinst for Bærum kommune.  Forstå det, den som kan.

Det var en skuffet forsamling ansatte som forlot rådhuset i kveld.  Leder av Fagforbundet Bærum lovet i en kort tale på rådhustrappen å fortsette kampen for å beholde dagens seniortiltak.

Fullsatt Formannskapssal

Fagforeningsleder Bjørn M Johnsen taler fra rådhustrappen