Orientering fra Fagforbundet om helgeturnus – målet er heltid

Ufrivillig deltid er ett av arbeidslivets største problemer. Du mangler forutsigbarhet for jobb, inntekt og fritid. Pleie – og omsorgssektoren har utviklet et a- og b-lag.  A-laget jobber hver tredje helg, eller sjeldnere og har fast stilling, ”hullene” dekkes opp av ansatte i diverse brøker og som er i stadig jakt på ekstravakter. Det er dette diskusjonen om jobbing i helgene egentlig handler om.

Dersom punktene under gjennomføres og det fortsatt ikke er mulig å gi heltid til dem som ønsker det, må det sees på om løsningen er at alle bidrar og jobber en til fem helger mer i året. Fem helger kan høres mye ut, men det må da gjelde dem som i dag jobber sjeldnere enn hver tredje helg.

Hva kan gjøres?

1. Det må være en rettferdig skift- og helgebelastning på alle som jobber på        arbeidsplasser som er i gang 24 timer i døgnet, sju dager i uka.
  2. Grunnbemanningen må opp, arbeidstida ned.
  3. Det må ansettes faste, kompetente vikarer. Viktig at vikarene får god opplæring        og blir en ressurs, ikke blir en belastning.
  4. Kompensasjonen for helgearbeid må økes.
  5. Det må lages system for kompetanseheving, alle må kunne jobbe på alle skift.

Kari-Sofie Jenssen

Info Fagforbundet