Kamp om pensjoner

Streik. Fagforbundet og NHO service kom ikke til enighet om en ny tariffavtale, og derfor er Fagforbundets medlemmer i de private, kommersielle sykehjemmene i streik.

RAMMES: Fra onsdag blir konflikten ytterligere opptrappet ved at ansatte ved Gullhaug også er tatt ut i streik. Dette er en viktig streik ikke bare for de ansatte, men også for resten av samfunnet, skriver innsenderen

ANSATTE VED RISENGA har vært i streik snart en måned, og fra onsdag blir konflikten ytterligere opptrappet ved at ansatte ved Gullhaug også er tatt ut i streik.
Hvorfor streiker vi? Det er for å få de samme pensjonsrettigheter, lønns- og arbeidsvilkår som ansatte i de kommunale og ved de ideelle drevet sykehjem og omsorgssentre har. Disses rettigheter er forankret i tariffavtaler. Det vil ikke NHO akseptere.
I dag har sykepleierne ved de private, kommersielle sykehjemmene den samme pensjonsordningen som det offentlige. Det er det de øvrige ansatte nå også krever å få. De øvrige ansatte det her er tale om er stort sett hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsefagarbeidere og pleieassistenter. Det vil si de med de laveste lønningene og de tyngste oppgavene.
Dette er et rettferdig og rimelig krav. Det er en uholdbar situasjon at de som daglig arbeider sammen for å ivareta de eldres ulike behov skal ha helt forskjellige
pensjonsbetingelser. Fagforbundet streiker nå for å få en likebehandling av pensjonsrettighetene for de som er ansatte i samme bedrift og samme bransje.

DETTE ER EN VIKTIG streik ikke bare for de ansatte, men også for resten av sam-funnet. Den gruppen som nå er i streik er en helt uunnværlig ressurs ved våre sykehjem i dag. Om noen få år kommer også eldrebølgen til å slå inn med full tyngde med alle de utfordringene det innebærer.
Prognosene viser at det er et økende behov for å utdanne mer helsepersonell. Betydelig flere enn det som gjøres i dag. Spesielt gjelder det helsefagarbeidere. Men det har vist seg å være vanskelig. Altfor få søker seg til en slik utdannelse, og svært mange av dem som faktisk begynner faller fra underveis. Statistikken sier at så mange som 80 prosent ikke fullfører påbegynt helsefagutdanning.
De fleste av oss som har vært innom en pleieinstitusjon, vet at dette er et slitsomt yrke. Skal vi kunne rekruttere ungdommen, må vi gi disse gruppene lønns-og arbeidsvilkår som gjør det attraktivt å pleie gamle og syke.
Det som nå skjer på private sykehjem med hensyn til pensjonsordningen for disse lavlønnede er realiteten en form for sosial dumping som er helt uakseptabelt i vårt samfunn.

STREIKEN HAR VÆRT en utfordring for Fagforbundet. Det viser seg at bemanningen ved de private sykehjemmene til daglig er urovekkende lav. Selv med et beskjedent uttak viser det seg at driften ikke kan opprettholdes. For å unngå fare for liv og helse, har Fagforbundet derfor innvilget en mengde dispensasjoner. Bemanningen på disse stedene er en erfaring som vi alle bør ta med oss videre.
De kommunale sykehjemmene, de som er drevet av ideelle organisasjoner og de private kommersielle drives av offentlige midler. Det kan da ikke være riktig at lønns- og arbeidsvilkår skal være konkurransevridende, slik det er i dag. NHO må kunne klare å vise at de faktiskt kan drive bedre med de samme lønns- og arbeidsvillkår. Ellers kan jeg ikke forestille meg at de vil kunne drive sykehjemmene bedre enn det komunnene selv kan. Jeg vil derfor oppfordre komunnene, i dette tilfellet Bærum komunne, om å stille krav om det ansattes rettigheter når de kjøper tjenester av private.

SÅ ER DET MITT HÅP at NHO service etter hvert ser nytten av at de ansatte på «gulvet» også får rettferdige lønns- og persjonsvilkår og at streiken dermed kan avsluttes.

Innspill
Bjørn M. Johnsen