Streik på Gullhaug fra onsdag

Varsel. 12 pleiere på Gullhaug bo- og behandlingssenter i Bærum kan være i streik fra onsdag morgen.

Fagforbundet varslet om plassfratredelse for de 12 i et møte med NHO fredag formiddag. Fra før er 19 ansatte ved Risenga bo- og omsorgsdrift i Asker tatt ut i streik i våre to kommuner.

– I første omgang tas det ut 12 på Gullhaug. Det er halvparten av våre medlemmer der oppe. Det er så knapt med folk der at vi er engstelig for å ta ut flere, sier Bjørn M. Johnsen, leder av Fagforbundet i Bærum.

De 12 er hovedsakelig hjelpepleiere, men også noen ufaglærte. Alle jobber innen pleie.

Streiker for pensjon

Streiken blant Fagforbundets medlemmer har vart siden 22. august, etter at forbundet og NHO Service ikke ble enige om pleie- og omsorgsoverenskomsten.

Fagforbundets medlemmer i kommersielle sykehjem streiker for å få de samme pensjonsrettighetene og lønns- og arbeidsvilkår som ansatte i kommunale og andre private, ideelle sykehjem.

– Viktig streik

Gullhaug bo- og behandlingssenter drives av selskapet Attendo Care AS på oppdrag fra Bærum kommune.

– Dette er en viktig streik for arbeidslivet. Det er store penger det er snakk om. En pleier kan tape opptil 1 million kroner i pensjon i løpet av pensjonstiden, sammenlignet med en pleier i kommunalt sykehjem, sier Johnsen.

Før det siste streikeuttaket ble varslet fredag, var 117 av Fagforbundets medlemmer tatt ut i streik i Oslo, Asker og Hordaland. Fredag la 1.461 av forbundets medlemmer i Oslo kommune ned arbeidet i sympati med kollegaene i privat sektor.

Streik på Gullhaug fra onsdag – Nyheter  – Budstikka

STREIKEVARSEL: Leder Bjørn Johnsen i Fagforbundet i Bærum forbereder seg på streik på Gullhaug bo- og behandlingssenter fra onsdag av.

FOTO: JOHANNE THORSETH