Fagforbundets forslag til organiseringen av helse og sosial

I medbestemmelsesmøtet med kommunalsjefen i Helse og sosial, la Fagforbundet frem to forslag til organisering.  Forslagene ble sendt kommunalsjefen i forkant og formidlet til alle deltagerne i møtet.

Forslagene ble godt mottatt av de andre tillitsvalgte.  Både Sykepleierforbundet, Legeforeningen, Fysio/Ergo og vernetjenesten meddelte at de kunne akseptere begge forslagene.  I forslag 1 har vi foreslått å utvide med et tjenestested utover det kommunalsjefen hadde foreslått.  Forslag 2 er innenfor rammen.

I oversendelsesbrevet har vi foreslått overføringer av noen tjenester overføres til andre programområder som våre primære standpunkter.  Mens i forslagene har vi forholdet oss til mandatet.

fagforbundet_logo

Kommunalsjef Kristin Nilsen

Deres ref.:          Arkivkode:

Dato: 04.05.2014

OMORGANISERING AV HELSE OG SOSIAL

Fagforbundet har hatt en omfattende høring blant våre plasstillitsvalgte til omorganiseringen av Helse og Sosial.  Vi har hatt flere samlinger og fått mange innspill med forslag til ny organisering.  Disse innspillene er oversendt kommunalsjefen.

Det er lagt opp til at nåværende tjenester i Helse og Sosial beholdes også i ny organisering.  Fagforbundet mener at det vil være fornuftig å vurdere organiseringen opp mot andre programområder.

På denne bakgrunn anbefaler Fagforbundet at Flyktningkontoret, som nå skal samlokaliseres med voksenopplæringen, overføres som et tjenestested under programområdet Skole.

Samtidig bør det vurderes å legge Boligkontoret inn under Eiendom.  Grunnen til dette er at flere av de tiltak som boligkontoret iverksetter, betales i sin helhet av Eiendom.  Det kan synes fornuftig at det økonomiske ansvaret for tiltak og kostnader ligger til samme kommunalsjef.

Vi mener også at seniorsentrene bør vurderes overført til Pleie og Omsorg.

Det primære for Fagforbundet er imidlertid at tjenestestedene Flyktningkontoret, Boligkontoret og Ressurssenter psykisk helse ikke deles.

Fagforbundet vedlegger to forslag til organisering av Helse og Sosial.  I begge forslagene er seniorsentrene ikke ført opp som eget tjenestested, men lagt under helsetjenester.

Forslag 1 er utvidet med ett tjenestested.  I forslag 2 har vi holdt oss til det antall tjenestesteder kommunalsjefen har lagt opp til. Forslagene følger vedlagt.

Fagforbundet anbefaler at kommunalsjefens endelige forslag til organisering sendes organisasjonene på høring.

Fagforbundet Bærum

Bjørn M Johnsen                                       Kopi: Kommunaldirektør Eva Waaler

Se forslagene som kan trykkes på:

Forslag 1

Forslag 2