Bruddet i de lokale lønnsforhandlingene behandlet i møte mellom Fagforbundet og KS

Bruddet i våre lokale lønnsforhandlinger ble behandlet i møte mellom Fagforbundet og KS den 8. januar.

Det ble ikke oppnådd enighet.  I henhold til referatet fra møtet fremkommer det at de lokale parter er uenige om forståelsen av pkt. 17 i protokoll fra 4A1 forhandlingene i 2012.  De sentrale parter er enige om at tvisten behandles i samsvar med bestemmelsene i HA del A § 7 Rettstvister.

Det medfører at lønnstilleggene som ble fremforhandlet nå kan utbetales. Vi antar derfor at ny lønn vil komme i februar.  Det blir etterbetaling fra 1. juli.  Alle som har fått lønnstillegg vil få brev fra oss om ny lønn.

Bruddet vil nå overføres til behandling etter hovedavtalens bestemmelser under rettstvister.  Fagforeningen har i dag 12. januar bedt om et forhandlingsmøte med Bærum kommune etter HA § 7.1.  Blir det ikke oppnådd enighet, blir saken overført til Fagforbundet sentralt som da vil kreve forhandlingsmøte med KS.  Før en tvist bringes inn for arbeidsretten, må slike forhandlingsmøter gjennomføres.

Vi vil komme tilbake til saken så snart det er noe nytt å melde.