Enda en avskjedssak! Kommunen må betale nye en kvart million kroner

0310-(0)-3-(1.2.3) (17.02.15) Asker og Bærum TingrettSommeren i fjor ble en av Fagforbundets medlemmer avskjediget av Bærum kommune. Fagforeningsleder og nestleder bisto medlemmet i hele avskjedsprosessen. Etter fagforeningens oppfatning var det ikke grunnlag for avskjed. I drøftingsmøte med kommunen, ble dette også fremført. Den ansatt var fortvilet og ønsket ikke å fortsette å arbeide i Bærum kommune og ønsket å si opp sin stilling i PLO. Kommunen ville ikke akseptere noen oppsigelse og den ansatte ble avskjediget.

Fagforeningen tok kontakt med Forbundsadvokatene i Fagforbundet. Advokatene hadde samme oppfatning som fagforeningen. De tok ut stevning mot Bærum kommune og hevdet at avskjeden var usaklig.

I slutten av januar ble det avholdt rettsmeglingsmøte ved Asker og Bærum Tingrett. Her ble det enighet mellom partene om å avslutte arbeidsforholdet, slik vårt medlem hadde ønsket i drøftingsmøtet for åtte måneder siden. Den avskjedige ansatte ble tilkjent et sluttvederlag på nærmere en kvart million kroner som Bærum kommune må betale. Dette er etter fagforeningens synspunkt en helt unødvendig sak som igjen påførte kommunen store ekstra kostnader.

Denne og andre saker viser hvor viktig det i dagens Bærum kommune er å være fagorganisert og ha en sterk fagforening ryggen. I går var det han eller henne. I morgen kan det være deg eller meg. Å være organisert, er en billig forsikring for å bli ivaretatt.