Rådmannen fikk støtte av H, V og Fr.p i saken om bruk av gammel AML. Fagforbundet anket saken inn for Formannskapet

omsl.lov om arb-5 utgFagforbundet ønsket at Bærum kommune skulle fortsette å bruke gamle arbeidsmiljølov ved midlertidige ansettelser og fremmet følgende forslag til politisk behandling i Samarbeidsutvalget: Bærum kommune som arbeidsgiver fortsetter dagens praksis ved midlertidige ansettelser, slik at den tidligere arbeidsmiljøloven § 14.9 fortsatt gjøres gjeldende for kommunens ansatte. Saken ble behandlet i utvalget mandag 4. mai, hvor det ble en frisk politisk debatt.

Rådmannen gikk i mot vårt forslag i sitt saksfremlegg og fremmet følgende forslag til vedtak: Bærum kommune legger til enhver tid gjeldende AML til grunn for sin praksis. Fagforbundets forslag fikk fire stemmer fra de ansattes representanter og Arbeiderpartiet. Rådmannen fikk støtte av Høyre, Venstre og Fr.p og Rådmannens forslag ble dermed vedtatt med utvalgsleders dobbeltstemme. Fagforbundet anket saken innfor Formannskapet. Vi antar saken kommer opp til behandling i Formannskapets møte den 20. mai kl. 19.00.

Les hele saken her, Fagforbundets forslag, Rådmannens saksfremlegg og Samarbeidsutvalgets vedtak.