Urovekkende signaler i Rådmannens redegjørelse om Seniorordningen

Radhuset-SandvikaI møte i Samarbeidsutvalget 4. mai hadde Rådmannen en gjennomgang av seniorordningen i Bærum kommune. Utvalget diskuterte saken og det ble stilt flere spørsmål til opplysninger som fremkom Rådmannens saksfremlegg, hvor det signaliseres en endret politikk på dette området. I den videre oppfølgning vil Rådmannen nedsette en arbeidsgruppe for å lage et forslag til livsfasepolitikk og legge frem en ny sak til politisk behandling i løpet av 2016. Fagforbundet mener at dagens seniorordning er en vinn-vinn situasjon både for arbeidsgiver og ansatte. Arbeidsgiver får betydelige reduserte AFP kostnader og følger også opp intensjonene om at ansatte skal stå lenger i arbeid. Samtidig får de ansatte en noe lettere avslutning på sitt arbeidsliv. Fagforbundet vil være aktiv i den videre diskusjonen om seniorordningen.

Les Rådmannens redegjørelse her…