Kommunedirektøren «kuppet» foreningens medlemsmøte

Megaphone isolated on white background with Spiral Arrow. You can change the color in one click. Vector illustration.

Fagforeningen hadde innkalt til medlemsmøte den 13. september for å orientere om stab/støtte prosjektet. Prosjektleder skulle holde en innledning og svare på spørsmål om prosjektet, hvoretter medlemsmøtet skulle diskutere veien videre og medlemmenes medvirkning.

To arbeidsdager før møtet sendte Kommunaldirektør Wieland ut en melding på intranett, og en e-post til fagforeninger og vernetjenesten. I denne meldingen fremgår det at kommunaldirektøren hadde omgjort vårt medlemsmøte til kommunens eget informasjonsmøte, uten at Fagforbundet hverken var kjent med eller var kontaktet om omgjørelsen.

Fagforbundet er rystet og finner det helt uakseptabelt at arbeidsgiver på eget insentiv går inn og omgjør et fagforeningsmøte til et allmannamøte. Dette er brudd på alle arbeidslivets regler.  Dette gjelder noe så viktig som fagforeningenes selvstendighet og rett til å bestemme over egne møter og arrangement.

Fagforeningen ser så alvorlig på det som har skjedd at vi har funnet å gjøre Rådmannen oppmerksom på forholdet og anmodet om hans synspunkter på Kommunedirektørens adferd.

Les brevet til rådmannen her