POLITIKERNE UTSATTE SAKENE OM NEDLEGGELSE AV GULLHAUG OG BELSET

DET BLIR NY BEHANDLING AV NEDLEGGELSENE I OKTOBER

Det knyttet seg stor spenning til Hovedutvalget for Aldring og Mestring sin behandling av Kommunedirektørens forslag om å nedlegge både Gullhaug sykehjem og Belset omsorgsboliger.

I behandlingen av Gullhaug var AP opptatt av at de ansatte skulle ansettes i Bærum kommune og at kommunen fortsatte driften av sykehjemmet.

Venstre hadde et godt innlegg og savnet en helhetlig vurdering og at det ikke var noen god fremstilling av de ansatte i KDs saksfremlegg. De stilte spørsmål om de ansatte ikke blir verdsatt i Bærum kommune. Venstre var også opptatt av at nedleggelse av disse to institusjonene ville medføre at det ikke ble pleieplasser igjen i den delen av kommunen. De mente at geografi er viktig i disse sakene.

Høyre og Frp ba KD vurdere å flytte både brukere og ansatte til Oksenøya, og ba om at det ble tatt kontakt med Norlandia.

I debatten ble det mye snakk om økonomi og usikkerheten rundt det kommende budsjettforslaget som blir fremlagt i september. På den bakgrunn ble disse to sakene utsatt til hovedutvalgets møte i oktober.

Fagforeningen mener at kommunen bør overta driften av sykehjemmet på Gullhaug og at de ansatte fortsetter i sine nåværende stillinger. Dette er den beste ordningen både for brukere, pårørende og ansatte. Vi mener også at Belset bør fortsette dagens drift og at det bygges en ny omsorgsbolig som planlagt på Belset.

Fagforeningen vil følge opp de ansatte både på Gullhaug og Belset. Der er det nå stor frustrasjon og usikkerhet om fremtiden.