FARE FOR STREIK I PBL BARNEHAGENE

Meglingen for PBL barnehagene er nå inne i avsluttende fase. Frist for å bli enige utløper kl 24.00 i natt (natt til lørdag). Noen av fagforeningens medlemmer er tatt ut i streikens andre fase (fase 2).

Partene PBL og Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta har frist til midnatt for å bli enige om en ny tariffavtale. Oppnås ikke enighet blir det streik fra mandag morgen. Striden står først og fremst om pensjon. PBL svekket de ansattes pensjon ved å betale mindre inn til pensjonsordningen. De får dermed en dårligere pensjonsordning enn alle ansatte i kommunale barnehager og ansatte i de fleste andre private barnehager som ikke er medlem i PBL.

Samtidig går PBL tilbake på den tidligere protokollen, som ble undertegnet av alle parter og som sa at ansatte i PBL-barnehager skulle meldes inn i Fellesordningen for AFP senest fra januar 2023. Det vil gi AFP-ordning med et livsvarig tillegg på toppen av tjenestepensjonsordningen. Fagforbundet mener at det er et regelrett avtalebrudd når PBL går tilbake på løfter de forpliktet seg til skriftlig i protokoller fra tidligere lønnsoppgjør.

Fagforbundet Bærum er av forbundet tatt ut i fase 2 tilfelle streik. Liste for uttaket i fase 2 ble overlevert arbeidsgiver kl 14.00 i dag, fredag 14.10, og disse vil i så fall være i streik fra morgen av torsdag 20. oktober. Det gjelder tre av Læreverkstedets barnehager i Bærum og to Kanvas barnehager. De av våre medlemmer som er med på streikeuttaket vil få en e-post fra fagforeningen i løpet av mandag.