STREIK I PBL BARNEHAGENE

Det ble brudd i forhandlingene og fra mandag er det streik i PBL barnehagene.

Mandag går over 1000 barnehageansatte ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram natt til lørdag. Nå har medlemmene våre ventet lenge nok – vi kan ikke lenger utsette å få på plass AFP-ordningen som gjelder i norsk arbeidsliv ellers, altså et livsvarig tillegg til folketrygd og tjenestepensjon, sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Vi er svært skuffet over at arbeidsgiver ikke står ved løftet om å innføre livsvarig AFP for våre medlemmer i private barnehager, slik kommunale og de fleste private barnehager har. Dette er en streik PBL må ta det fulle ansvaret for, sier de samstemte forhandlingslederne for Fagforbundet, Anne Green Nilsen, Utdanningsforbundets Terje Skyvulstad, og Deltas Trond Ellefsen.

Ingen av fagforeningens medlemmer skal ut i streik i Fase 1 på mandag. Alle skal derfor gå på jobb som vanlig. I Fase 2 har forbundet imidlertid tatt ut 28 av våre medlemmer og disse vil være i streik fra torsdag morgen. De streikeuttatte vil få en skriftlig beskjed fra fagforeningen med mer informasjon.

Se en kort forklaring om lønnskravet her…