I DAG ÅPNER FAGFORBUNDETS LANDSMØTE

Denne uken avholder Fagforbundet sitt 5. ordinære landsmøte i Folkets hus i Oslo, med nærmere 500 delegater fra hele landet. Kontingenten blir den store saken.

Ett år forsinket grunnet pandemien åpner Fagforbundet i dag Landsmøte i Folkets Hus på Youngstorget i Oslo. Landsmøtet er Fagforbundets høyeste organ og møtes vanligvis hvert fjerde år.

Allerede på landsmøtets første dag skal forslaget om å sette ned kontingenten fra 1,4 prosent av bruttolønn til 1,25 prosent, behandles. Her kommer Landsstyret med en delt innstilling, men flertallet støtter nedsettelse av kontingenten. Det er ventet stor debatt og møtetiden er derfor utvidet helt frem til kl 21.00.

Vi vil styrke vår tariffmakt ved å sette ned kontingenten. Når en er størst, kommer en først til bordet, da er det Fagforbundet som bestemmer, forklarer forbundsleder Mette Nord som en av begrunnelsene for at hun støtter flertallsinnstillingen. Vi må være konkurransedyktig på pris, fortsetter Nord, og innrømmer at den høye kontingenten er et hinder for mange ansatte i kommunene å bli medlemmer i forbundet.

Fagforeningen støtter fullt opp om forslaget om redusert kontingent og har tro på at det vil vinne frem på Landsmøtet. I morgen kan dere resultatet her.