LANDSMØTET VEDTOK LAVERE MEDLEMSKONTINGENT

Fra januar blir kontingenten redusert med nærmere 20 %

– Landsmøte 2022

Landsmøtet åpnet høytidelig med både kulturinnslag, Forbundsleder Mette Nords åpningstale og hilsningstaler av Byrådsleder Raymond Johansen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Deretter var det kontingentsaken som sto på agendaen.

Her var det flere synspunkter. Noen ønsket ikke kontigentreduksjon, andre ville utsette saken til neste Landsmøte om tre år, men det fikk få stemmer. Landsstyret hadde forslått å redusere kontingenten til 1,25 % over fire år. Flere ønsket en raskere og større reduksjon. Så det ble fremmet et benkeforslag om at kontingenten skulle være 1,20 % og da fra 1.1.2023. Dette forslaget ble støttet av Viken.

Etter en debatt som foregikk over flere timer, ble dette forslaget satt opp mot Landstyrets forslag. Her fikk forslaget fra «grasrota» stor støtte og ble vedtatt med overveldende flertall. Dermed blir kontingenten fra nyttår på 1,20 %.

Fagforeningen er storfornøyd med dette vedtaket, og det viser at medlemsdemokratiet i Fagforbundet fungerer. Her fulgte Landsmøtet opp det som det store flertallet av fagforeningene mener og gikk lenger enn det ledelsen ønsket. Det ble et veldig godt vedtak.