Utvalg for samarbeid sak 019/11 Seniortiltak i Bærum kommune Forslag fra LOK, UNIO, YS og AKAD

Seniortiltakene ble sammen med andre personaltiltak enstemmig vedtatt av kommunestyret våren 2007. Siden den tid har alle de øvrige vedtatte tiltakene blitt fjernet med begrunnelse i kommunes økonomiske situasjon.

Seniortiltakene er det eneste gjenstående tiltak fra 2007. I henhold til saksframlegget, har seniortiltakene ført til en faktisk årlig besparelse på 2 millioner kroner for Bærum kommune.

Arbeidstakerorganisasjonene registrerer med stor tilfredshet at seniortiltakene har ført til redusert uttak av AFP, redusert sykefravær, samt medført at vi har greid å beholde viktig kompetanse. Vi er enige med Rådmannen i at dette er viktige tiltak for Bærum kommune.

Forenklet viser kostnadene av dagens ordning følgende tall: (2.1.7 tabell side12)

Kostnad seniortiltak                                                               kr 25 075 857

– Redusert uttak AFP               kr 17 092 258

– Redusert sykefravær              kr 10 000 000                           kr 27 092 258

Faktisk innsparing for Bærum kommune                             kr   2 016 401

I tillegg gir seniorordningen ytterligere økonomiske besparelser for kommunen ved redusert uttak av uføretrygd som ikke er medtatt i beregningen.

Arbeidstakerorganisasjonene har ingen forståelse for Rådmannens forslag om å redusere dagens seniortiltak som faktisk gir en økonomisk gevinst for Bærum kommune.

I Rådmannens saksfremlegg vises en kostnadsoversikt hvor det antas at man vil ha den samme innsparingen av redusert sykefravær som dagens ordning, selv om man først setter i gang ordningen fra fylte 63 år.  Dette finner arbeidstakerorganisasjonene ikke bare usikkert, men helt usannsynlig.  Dagens ordning har medført at gruppen +60 år har et betydelig lavere sykefravær enn yngre arbeidstakere.

Arbeidstakerorganisasjonene vil på det sterkeste fraråde å forandre en ordning som er et positivt bidrag til kommunens økonomi og som i tillegg oppfyller samfunnets ønske om at arbeidstakerne skal stå lengre i arbeid.

Forslag til vedtak:

Dagens seniortiltak opprettholdes.