STREIKER FOR RETTFERDIG LØNN

«PBL har råd, hvis de vil,» skriver Fagforeningslederen i Budstikka.

Fagforbundet streiker for en rettferdig pensjon, skriver vår fagforeningsleder Zlata Ljubicic i et innlegg i Budstikka i dag.

Streiken handler om to ting: Hvor mye som hvert år skal settes av til pensjon, og hvordan ordningen for avtalefestet pensjon skal utformes. Det er ikke lite penger det er snakk om. Barnehageansatte i PBL taper store summer på dagens pensjonsordning i PBL – mange vil få opptil 70.000 kroner mindre utbetalt i pensjon hvert år sammenlignet med ansatte i offentlige barnehager.

Hun skriver videre at kravet er en rimelig og rettferdig pensjon. Fagforbundet sier nei til reduksjon i fremtidig pensjon, og vi vil ha en pensjonsordning som er like god som den for barnehageansatte i kommunene. PBL hevder det blir for dyrt å gi våre medlemmer en anstendig pensjonsordning. Det stemmer ikke. Private barnehager får dekket utgiftene til pensjon gjennom overføringer fra det offentlige. PBL har råd – hvis de vil.

Les hele innlegget i Budstikka her…